Monday, June 30, 2008

Ramai Orang Tak Cakna Politik

Saya cuma buat beberapa andaian tatkala saya sendiri semakin letih mengambil tahu dan bekerja dalam political road. Tapi itu bukanlah solusi untuk terus menyendiri dan tidak cakna mengenai pentadbiran negara dan hal ehwal rakyat.

Ini kerana keazaman saya adalah untuk membentuk sebuah negara Malaysia yang adil dan sejahtera. Hanya dengan melalui kuasa politik.

Tapi, saya agak bingung bila ramai orang dan kadang-kadang termasuk saya sekali malas untuk ambil tahu hal ehwal politik negara.

Antaranya, mungkin sebab :

a) Jemu dengan propaganda dan uncertainties yang berlaku
b) Terlalu banyak cakap-cakap kosong akhirnya rakyat sendiri tidak maju
c) Terlalu banyak kekotoran yang dibuat oleh ahli politik
d) Terlalu sedikit perkara-perkara yang boleh dipercayai dalam politik

Dan mungkin ada beratus lagi alasan yang diberikan untuk menjauhkan diri dalam politik kekuasaan ini.

Teringat Almarhum Dato' Fadzil Noor pernah sebut,
'Islam mengasaskan politik dan politik yang menjaga Islam'

Al-Fadhil Syeikh Dr Yusof Al-Qardhawi menyebut,
'Hanya dengan kekuasaan boleh menjaga Islam'

Bekerjalah kita setiap hari semata-mata untuk memenangkan Islam.

No comments: