Tuesday, June 24, 2008

Dimana SAPP?

Saya tertunggu-tunggu SAPP membentangkan motion vote of no confidence di Parlimen semalam (23 Jun). Saya hampa semalam melihat persidangan Parlimen yang dimanipulasi oleh BN (baca UMNO).

Semalam di Parlimen, ada dua perkara yang mendebarkan saya.

Pertama, mengenai usul yang akan dibawa oleh Ketua Whip PAS, YB Salahuddin Ayob (Kubang Kerian) mengenai kenaikan harga minyak.

Kedua, mengenai usul undi tidak percaya kepada YAB Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah (Kepala Batas).

Jelas, perjalanan persidangan lebih didominasi dengan usul membahaskan kenaikan harga minyak di Malaysia TETAPI dilontarkan oleh YB Dato' Shahrir Samad - Menteri KPDNHEP (Johor Bharu). Memang sudah dijangka usul itu akan berat di sebelah BN (UMNO). Sudah pasti puak ini akan mendapat undi majoriti meskipun fakta dan hujah mereka tidak releven! Mereka bukan didorong dengan hujah kebenaran tapi mereka TERPAKSA patuh dan 'wala' kepada disiplin parti.

Saya agak kecewa!

Kemudian, saya menunggu hingga akhir persidangan, saya tak nampak riak-riak akan wujud motion vote of no confidence ini.

Secara peribadi, jika pihak SAPP ingin melakukan motion ini, mereka tidak sepatutnya menguar-uarkan terlebih dahulu pendirian mereka kerana sudah pasti akan ada sekatan, tekanan atau mungkin ancaman dari BN (UMNO) terhadap mereka sehingga boleh menggagalkan usaha tersebut.

Tapi, apa sudah jadi dengan Ahli Parlimen SAPP ini, dimanakah beliau? Kenapa beliau tidak hadir?

Walaubagaimanapun, saya PASTI akan wujud juga dalam Sidang Kedua ini motion seperti ini.

TUNGGU..

No comments: