Thursday, August 7, 2008

Start Them Young on Politics - Jennifer M. Smith

"Bermuda House of Assembly Deputy Speaker Jennifer M. Smith believes that citizens should be involved in politics from young".

Beliau berkata demikian kepada para wartawan dalam sidang pleno Demokrasi Pilihanraya bersempena dengan Persidangan Parlimen Komanwel yang ke 54 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada 4hb Ogos yang lalu.

Beliau juga mengatakan bahawa "age does not determine maturity".

Beliau menambah, pelajar-pelajar sekolah sepatutnya diajar dengan subjek sivik. Dengan subjek tersebut pelajar-pelajar akan didedahkan dengan kepentingan demokrasi dan kepentingan mengundi dalam pilihanraya.

Beliau juga tidak menggalakkan pelajar-pelajar ini diajar dengan politik kepartian.

Komentar peribadi :

Sosialisasi politik adalah satu perkara penting yang diolah didalam disiplin ilmu sains politik. Ia tidak boleh diabaikan. Ia bukan sepertimana pendidikan seks yang diajar kepada pelajar-pelajar sekolah.

Namun begitu, saya juga cenderung untuk membiarkan pelajar-pelajar khususnya mengetahui politik kepartian supaya mereka mendapat maklumat yang sewajarnya untuk mengundi.

Bagaimana mungkin sekiranya pelajar-pelajar itu diminta untuk mengundi tapi dalam masa yang sama mereka tidak didedahkan dengan agenda parti politik. Bukankah parti politik itu juga sebagai indikator suburnya demokrasi?

Apa yang lebih penting adalah kegusaran terhadap pengabaian rakyat mengenai isu-isu semasa yang merangkumi agama, ekonomi, politik dan budaya. Jika rakyat mengabaikannya, maka negara akan mudah dijajah bukan hanya dengan penjajahan ideologi malah penjajahan mutlak sebuah negara.

No comments: