Monday, May 19, 2008

Tun Menghukum Pak Lah Atau Bakal Dihukum?


Berdasarkan pemerhatian saya yang cetek, Tun Dr Mahathir membawa implikasi yang besar selepas beliau membuat keputusan keluar daripada UMNO. Saya juga yakin proksi-proksi Tun Dr Mahathir yang setia dengannya dan perjuangan UMNO akan menuruti langkah beliau. Beliau bukan seorang yang hilang pengaruh tapi beliau masih mempunyai connection yang agak kuat.

Cumanya, saya masih lagi belum nampak kekuatan pemimpin UMNO (proksi Tun Dr Mahathir) yang mempunyai jawatan sebagai Ahli Parlimen, Ahli Dewan Undangan Negeri dan posisi-posisi yang lain akan bersama dengan beliau. Ini kerana jika ada diantara terutamanya dikalangan legislator ini, maka Barisan Nasional akan semakin tempang dan menunggu lumpuh selepas beberapa Ahli Parlimen BN khususnya di Sabah akan menyertai Pakatan Rakyat. Maka, misi Pakatan Rakyat untuk menerajui negara semakin hampir. Baki lagi, adakah mereka sudah bersedia?

Pengumuman yang dibuat oleh beliau di Alor Setar hari ini (19 Mei) cukup memberikan tamparan dan menggoncang kedudukan Kabinet Anak Beranak dan Ahli Majlis Mesyuarat Tingkat Empat. Saya beranggapan, Tun Dr Mahathir akan berbuat sesuatu semasa Pemilihan Agong UMNO pada hujung tahun ini, namun beliau telah membedil lebih awal lagi. Ini akan membangkitkan semangat ahli-ahli UMNO yang setia dengannya untuk terus mendesak mengadakan Extraordinary General Meeting dalam masa terdekat dan laungan Undur Pak Lah semakin nyaring dan pedas. Cuma, apakah respon Pak Lah dalam hal ini?

Jika andaian yang saya buat, Pak Lah tetap tidak akan berundur dalam masa yang terdekat. Guruh di langit itu tidak semestinya akan menyimbah air dari tempayan. Tindakan Tun hanya melondehkan imej Pak Lah yang sedang ingin diperbaharui. Pak Lah tentunya berjuta-juta kali malu, apabila orang yang mewariskan jawatan PM kepadanya keluar UMNO disebabkan dirinya sendiri. Memang tidak masuk akal! Maka, semangat perpaduan Melayu akan lagi kuat digegarkan. Mungkin stadium-stadium akan ditempah untuk diadakan himpunan raksasa untuk menyampaikan amanat dan pidato perpaduan. Pak Lah dan penasihat-penasihatnya semakin rapi mengatur strategi baru bagi membendung malapetaka ini. Apa lagi yang Pak Lah boleh buat sekiranya Ahli-Ahli Parlimen UMNO atau BN akan beramai-ramai hijrah atau keluar parti? Maka, Kerajaan Persekutuan pula yang akan beralih arah.

Dalam mengombakkan Tsunami Politik Kedua ini, antara DSAI atau Tun yang banyak berperanan. Pak Lah diserang oleh dua horses yang mempunyai pengaruh yang tebal dalam UMNO. Pada masa ini, kita akan dapat saksikan berapa kerat pemimpin UMNO yang benar-benar setia dengan Pak Lah. Mungkin bukan dengan Pak Lah tapi setia dengan harta dan kuasa yang ada pada tangan mereka. Jika DSAI yang dipecat dari UMNO secara terhina pun masih ada yang keluar parti inikan pula Tun yang keluar bukan disebabkan kerana beliau dipecat atau dihina, tapi beliau memaksa Pak Lah letak jawatan kerana kelemahan beliau sendiri. Maka, Pak Lah terhukum dalam hal ini. Ahli-ahli UMNO akan menunding jari kepada Pak Lah kerana menjadi penyebab perpecahan parti. Pak Lah harus ingat, ramai pemimpin UMNO dan BN meletakkan jawatan kerana kelemahan dan prestasi parti dalam PRU yang lalu. Jadi, dalam suasana ini kita dapat lihat, Pak Lah dan kabinet hari ini bersungguh-sungguh membuat pembaharuan selepas PRU dan dalam satu aspek yang lain ramai orang termasuk pembangkang ingin beliau berundur. Jika rakyat menjadi hakim, maka rakyat kena menilai antara ‘keikhlasan’ Pak Lah untuk melakukan reformasi atau memilih desakan terhormat pihak lain untuk beliau berundur demi kesejahteraan rakyat.

Saya juga terfikir samada Tun keluar dari UMNO tanda bermulanya Tun menghukum Pak Lah atau Tun bakal dihukum. Sepertimana yang kita maklum, nama Tun menjadi tumpuan sejak berhasilnya laporan penyiasatan kes pita VK Lingam ini. Tun dan Ku Nan mungkin menunggu saat sahaja untuk diadili dan saya beri jaminan Tun tidak akan berdiam diri dan mungkin banyak lagi kes-kes ‘luar biasa’ akan rakyat ketahui, maka semakin terbongkarlah pekung UMNO dan Barisan Nasional. Memang betul, jika saya tidak silap dengan ayat ini, “Biarlah Tun melihat sendiri kesan pemerintahan diktatornya sebelum Tun dijemput Allah”. UMNO sudah teruk dan tak boleh diperbaiki lagi. Jika umur persaraan adalah 58 tahun, maka UMNO sudah boleh bersara dari arus politik negara. Jika putus haid wanita adalah 50 tahun, maka UMNO telah putus haid dan harus menumpukan setiap inci pergerakkannya kepada Allah semata-mata. Maka, baliklah ke pangkal jalan.

Dalam masa yang sama, pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat kena berhati-hati supaya tidak menjadi kancil yang mati di celah-celah pergaduhan gajah. Diharap, pemimpin PR jangan terus terleka dan jangan terlalu agresif merespon perpecahan yang berlaku dalam UMNO sekiranya ada. Jangan biarkan sejarah 1988 berlaku lagi! Apa yang pasti, Pakatan Rakyat kena lebih bersiap sedia segala-galanya untuk diamanahkan dengan tugasan yang baru, insyaAllah.

1 comment:

abumunzir al-jerluni said...

thanks! satu analisis yang sangat baik...Tun memang terdesak berbuat demikian bagi mendesak Pak Lah letak jawatan. Pak Lah pun dah tak dak cara lain lagi nak halang tun dari terus mengkritik beliau dan kabinetnya...maka, dia mesti menghukum Tun dengan membawa kes-kes terdahulu yang melibatkan Tun ke Mahkamah.