Thursday, May 1, 2008

Sehari di Parlimen

Alhamdulillah..

Berpeluang jugak melangkah kaki ke Parlimen semalam (29hb April). Sebelum ini pernah jugak sampai ke Parlimen pada tahun 2006 tapi pada ketika itu berhimpun di luar kerana menyokong rakan-rakan aktivis mahasiswa untuk menyerahkan manifesto menuntut Pilihan Raya Kampus yang Telus dan Adil. Pada ketika itu, Menteri Pengajian Tinggi ialah Dato' Shafie Salleh. Sekarang ni, macam mana agaknya keadaan beliau. Lama tak dengar berita. Tapi sekarang alhamdulillah, saya berpeluang mengikuti sidang Parlimen kerana tugasan saya untuk ke sana di bawah seliaan YB Dr. Dzulkefly Ahmad (MP Kuala Selangor)

Sehari di Parlimen memberikan banyak input-input yang menarik. Melihat sidang Parlimen diwarnai pada awal paginya dengan shouting match. Heboh bertengkar pasal point of order. YB yang lantang menyuarakan pasal peraturan mesyuarat ialah YB Tasek Gelugor (Karpal Singh) dengan anaknya Gobind Singh Deo (YB Puchong) dan beberapa YB DAP. Lebih 30 minit bertengkar pasal peraturan mesyuarat! Soalan yang perlu dijawab sebanyak 70 something pada hari tu tapi yang berjaya dijawab hanya 3 soalan sahaja. Masa banyak habis dengan pertengkaran. Saya juga tidak berniat nak perlekehkan Tan Sri Yang DiPertua Dewan tapi beliau juga kurang mahir mengawal keadaan sehingga huru-hara jadinya! Tapi apa yang menariknya untuk dikaji adalah berkenaan dengan 'dicreationary power'.

Kuasa budi bicara ini mesti dispesifikkan. Banyak kes yang jelas bercanggah dengan peraturan mesyuarat diselesaikan dengan menggunakan kuasa budi bicara Yang DiPertua. Adakah ini wajar? Usul yang dibawa oleh YB Kubang Kerian (Salahuddin Ayob) berkenaan dengan royalti Petroleum demi kepentingan rakyat juga ditolak! YDP mengatakan usul in tidak diperlukan segera. Mudah sahaja jawab beliau, usul yang segera ialah usul yang mesti dibahaskan dan dilaksanakan oleh kerajaan jika esok akan berlakunya malapetaka!

Begitu juga dengan kes pelantikan Menteri Besar Perlis dan Terengganu. Pemimpin kanan UMNO ramai yang mempertikaikan pada mulanya pelantikan Md Isa dan Ahmad Said kerana kedua-duanya bukan dari cadangan PM. Nama mereka berdua dicadangkan dari pihak istana. Tapi, disebabkan Sultan mempunyai kuasa budi bicaranya maka pelantikan itu sah. (perkara ini perlu dibincangkan dengan lebih teliti)

Pada petang tersebut tidak banyak yang menarik kerana membentangkan usul menjunjung kasih YDPA oleh YB Kulai dan YB Bintulu. Tapi, ketika YB Permatang Pauh selaku Ketua Pembangkang pada kali ini benar-benar impresif. Apa tidaknya, dalam kelembutan tutur bicaranya merangkumi isi yang padat dan tepat. Paling menarik adalah isu mengenai ISA! Kita tunggu lagi pada hari Isnin ini (5 Mei), isu ISA akan meletup dalam Dewan Rakyat. Menteri Dalam Negeri (Syed Hamid Albar) dan Perdana Menteri diminta hadir!

Sebelum tu, tahniah diucapkan kepada YB Datin Seri Wan Azizah kerana dilantik menjadi Ketua Pembangkang Wanita pertama dalam sejarah Malaysia.

Tapi, saya secara jujur masih lagi belum boleh melupakan keligatan dan kepetahan Almarhum Dato' Fadzil Noor di dalam Dewan Rakyat selaku Ketua Pembangkang. Memang memukau! Walau sekejap cuma jasadmu di situ, tapi ruh semangat perjuanganmu tetap diabadikan dalam jiwa-jiwa pejuang Islam di Malaysia.. Takbir!!

1 comment:

abumunzir al-jerluni said...

Tahniah! a. Meor..buleh jadi 'statesman' betul2 la lopeh nih..he!he! teruskan perjuangan.