Thursday, March 13, 2008

Sepintas Mengenai MB Perak Yang Baru


Tahniah kepada YB Ir. Muhammad Nizar kerana dipilih oleh Allah SWT menjadi seorang pemimpin kepada sebuah kerajaan negeri yang mencabar. Kerajaan Rakyat, Kerajaan Barisan Altenatif!

Sepintas mengenai latar belakang YB Ir. Nizar, amat mengkagumkan!!!

Mengenali Menteri Besar Perak yang baru, Ir Mohammad Nizar Jamaluddin, beliau dilahirkan pada 17 Mac 1957di Kampung Air Hitam Labu, Kampar Perak. Beliau telahmendapat pendidikan awal di Kampar, kemudiaannyameneruskan persekolahan di Sekolah Menengah AngloChinese, Kampar.Selepas itu menyambung pelajaranya di Sekolah MenengahTeknik, Persiaran Brash, Ipoh. Pada tahun 1972 beliaumengambil Advance Level (A Level) di Norwich CityCollege Of Arts & Technology Norwich, Norfolk,England.ImageBeliau merupakan lulusan Sarjana Muda SainsKejuruteraan Mekanikal dari University Of Aston diBrimingham, United Kingdom.

Sekembalinya ke tanahair,beliau bekerja di beberapa agensi kerajaan termasukJabatan Kerja Raya bahagian bengkel dan kuari,Perbadanan Pembangunan Bandar (UDA - Daya Urus),Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang.Beliau berpengalaman luas dalam menjalankan beberapaprojek besar negara. Antaranya Projek Dayabumi fasa 2& 3 pada tahun 1983, projek Pusat Islam (BAHES,Jabatan Perdana Menteri (1984), projek Wisma DarulIman, Kuala Terengganu (1985), pengurusanbangunan-bangunan kerajaan dan swasta termasuk KOMTAR,Bangunan Persekutuan Gunasama, pusat membeli belah danpengurusan semua lif di hospital Kerajaan NegeriPerak, Pulau Pinang, Kedah, Perlis sehingga kini.

Sebelum dilantik menjadi Menteri Besar beliaumerupakan Pengarah Urusan di beberapa firma swasta. Diluar negara pula beliau banyak menjalankan beberapaprojek di beberapa buah negara, antara di Birmingham,United Kingdom, Zug Switzerland, Miano Italy, BangkokThailand, Sdyney dan Goldcoast Australia, Doha Qatardan Tehran, Iran.Dalam bidang politik pula, beliau berkecimpung denganPAS dengan memegang Ahli Jawatankuasa PAS kawasanKampar (1999 - 2001). Beliau menjawat jawatan YangDipertua PAS kawasn Kampar (2001 hingga kini). Diperingkat PAS Negeri Perak, beliau memegang jawatanBendahari PAS Negeri (2001- 2006), Setiausaha PASNegeri (sebelum menjadi Menteri Besar Perak).

Walaupun beliau seorang yang berpendidikan tinggi tetapi beliau amat aktif dengan kegiatan masyarakat.Antaranya kuliah dan majlis ilmu di masjid-masjid dansurau-surau, ceramah motivasi pelajar dan institusipengajian tinggi, menyampaikan khubah jumaat, bantuankepada fakir miskin, mewakili PAS dalam programprogram kaum bukan Islam serta terlibat secaralangsung dengan beberapa Badan Bukan Kerajaan (NGO).

Beliau mempunyai lapan orang cahaya mata hasilperkongsian hidup bersama isterinya, Fatimah Taat.Anaknya pertama merupakan lulusan BA SyariahUniversiti Mut'ah, Jordan. Anak kedua pula lulusanhafiz al-Quran di Universiti Mut'ah Jordan. Anak yangketiga juga lulusan hafiz al-Quran dari UniversisitiDamsyik, Syria dan Universiti Lebanon. Manakala anakyang ke empat hingga ke lapan sedang belajar dibeberapa pelbagai institusi pendidikan dalam negeri.Menurut Setiausaha Kerja PAS Perak, Khalilul AbdulRahman, Nizar merupakan seorang yang pemurah dan mudahbergaul dengan masyarakat dan mengambil berat masalah kakitangan di bawahnya. "Jika ada kakitangannya yangmenghadapi masalah, beliau akan cepat menyekesaikan masalah temasuk masalah kewangan," jelas Khalilul."Sebagai ketua pejabat, beliau seorang yang peramahdengan orang ramai termasuk orang bawahannya danbeliau bersedia mendengar pandangan orang lain," ujarbeliau.

Memperjuangkan hak dan kepentingan rakyat menjadi agenda perjuangannya, kerana itu beliau bergiat cergasdi dalam Badan Bukan Kerajaan (NGO). UmpamanyaGabongan Pengguna Air Perak (GPAP).Keistimewaan beliau, walaupun lulusan dari luar negeribeliau mampu mengajar (buka kitab) di masjid-masjiddan suara-surau. malah beliau sendiri mampumengelenggarakan ibadah kurban termasuk penyembelihanbintang kurban.

Di samping itu Haji Nizar juga selain boleh berbahasaInggeris, ia juga boleh berbahasa Cina dan Tamil.Inilah Menteri Besar yang dikehendaki oleh rakyat,mampu mentadbir, berwibawa dan mempunyai pengetahuan agama dan boleh membaca khutbah jumaat. Perkenan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah yang memilih MohammadNizar sebagai Menteri Besar Perak memang tepat, olehitu semua pihak perlu akur dengan keputusan yangdibuat oleh Sultan Perak.

Sumber: http://www.harakahd aily.net/ index.php? option=com_ content&task= view&id=13252& Itemid=28

No comments: