Thursday, February 14, 2008

Parlimen dibubarkan dengan helah?

Perdana Menteri Malaysia, YAB Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam akhirnya mengumumkan pembubaran Parlimen untuk memberikan laluan kepada Pilihanraya Umum Ke-12 yang akan berlangsung tidak lama lagi.

Dato' Seri (atau nama mesranya Pak Lah) telah menafikan kepada media pada 12hb Februari mengenai desas desus pilihanraya yang akan diadakan pada 13hb. Hampir kesemua surat khabar dan website telah memaparkan berita 'kepastian' di muka hadapan pada 13hb Februari.

Apa yang memeranjatkan, lebih kurang pada pukul 12.30 tengah hari, pejabat Perdana Menteri telah memanggil para petugas media untuk mengadakan satu pengumuman penting. Yang dijangka telah pun tiba, apabila Pak Lah dan Pak Najib mengumumkan pembubaran Parlimen pada tarikh 13hb Februari.

Why Pak Lah?

Tidakkah ia sedikit sebanyak mencalarkan imej Pak Lah untuk berhadapan dengan pilihanraya tidak lama lagi? Ramai kenyataan politikus yang saya perhatikan dalam surat khabar hari ini (14hb Feb) kesal dan kecewa dengan sikap Pak Lah yang sedemikian seolah-olah tidak boleh dipercayai lagi.

Kesian, adakah Pak Lah tersilap taktik? Bukankah mudah kalau Pak Lah katakan kepada media pada 12hb lalu seperti "No komen", "Kita tunggu dan lihat", "Ilham belum sampai lagi", "Tunggulah dulu consent dari YDPA" atau "Saya masih belum boleh untuk memberitahunya".

Adakah Pak Lah sedang menyesal pada hari ini?

No comments: